Saturday, June 14, 2008

Mimosa

Mimosa
For the first time, after I was appointed to this KK Kuala Langat, I learned something new. I learned how to use Mimosa Timetable software. Rasanya dah lama sangat rasa diri ni tak ada perkembangan dari segi pertambahan ilmu baru yang berkaitan dengan kerja.

Ok, cerita pasal mimosa software ni dulu. Dulu-dulu, when I was at Kolej UNITI ( pasir panjang, PD.) I still remember En.Nokman asked Kak Nani and I to take over keje setup jadual waktu kuliah kat kolej tu guna this software. But no proper training was given to us at that time (due to en.nokman terlalu busy..he asked us to learn it by ourselves). Mana reti nak belajar sendiri, kami tk penah jupe , tk pernah tgk pun that software, tiba2 suruh guna. Nak baca manual dia sendiri…emph,…haram tk baca. So we failed. It’s back to en nokman balik buat keje-keje jadual waktu tu. Tp one thing I respect en.nokman ni, dia ni gigih orangnya. He has a lot of desire. I learned a lot of things from en. Nokman. His background is accounting, but has a lot of knowledge in the field of IT. Sekarang ni dah jadi businessman dah pun. Kalau tak silap ada website dia at http://homi2u.com.my/ ( Anyway en. Nokman was the academic director at that time, cum my brother’s best university’s friend.) Oh,. Sambung balik cerita mcm mana ku boleh terserempak lagik dengan mimosa ni. Here at KKKL I was appointed by my Ketua Kursus as one of the penyelaras jadualwaktu unit. Happened to be KKKL pun guna mimosa jgk. So En Rahizam, ( one thing about me is I selalu bahasakan my male colleague with encik even though we are at the same age.) gave us some training about how to use this software. Bukan lama pun training tu, sekejap je dlm sejam je kot. Lepas tu balik training sendiri. Haaa…nii nak cerita after about one week I managed to come out with the complete timetable for the next semester. Phew!.. What a relief. Rasa lega sgt bila we achieved something kan?... Rasa best pulak guna mimosa. Then I help my other friends who are also the penyelaras jadual waktu (unit masing-masing la.) Tak de lah terer sgt but setakat yang ku mampu. Kalau ku pun tk boleh solve certain things, ku tanya sifu- en.rahizam la balik. But next semester en rahizam will be at cawangan Klang. Mesti susah skit la kalo dia tk de. Thanks to en.rahizam for the training. At least I have some self development. Because at certain point or level we will feel a little bit bored with our job, so try to find something new in what we’re doing.

Anyway to day is Sunday,..wonder where do I get internet access? Hehee….ni laptop ofis, wat balik , coz suzy my housemate wants to finish her timetable pulak!. Ada wireless connection pulak kat taman banting baru ni.. so ape lagik…hehee. Erm.. ni husna ni dari tadi tk nak tido betul2 ni,.. masuk kali ni dah 3 kali dia lelap tp 10 minit jer lena, dia jaga…okay that’s it!.

No comments: